» Rozmiary mebli
Postawę ciała dziecka kształtuje środowisko, w którym najistotniejszą rolę odgrywa dom i szkoła. Praca ucznia w szkole to przede wszystkim kilkugodzinne siedzenie przy stolikach , w jednej, często niewygodnej pozycji, która powoduje:
Prawidłowo dobrane meble szkolne ( stół i krzesło), z których uczeń korzysta przez znaczną część pobytu w szkole, mają istotny wpływ na jego postawę ciała i zdrowie (prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa i funkcjonowanie narządów wewnętrznych). Dlatego też w użytkowaniu mebli szkolnych istotne jest stosowanie zasad ergonomii, min. dostosowanie wymiarów mebli do wzrostu dzieci i młodzieży.
Obowiązek zapewnienia odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami ergonomii stanowiska pracy ucznia wynika z § 9 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.z 2003r. Nr 6, poz. 69).
Wymagania prawidłowego wyposażenia w meble sal dydaktycznych w szkołach określa Polska Norma:
PN=EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych.
Część 1: Wymiary funkcjonalne. PN-EN 1729-2:2007 Meble i stoły dla instytucji edukacyjnych.
Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań.
Oznaczenie krzesła/stolika | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Wysokość blatu | 46 cm | 53 cm | 59 cm | 64 cm | 71 cm | 76 cm | 82 cm |
Wysokość siedziska | 26 cm | 31 cm | 35 cm | 38 cm | 43 cm | 46 cm | 51 cm |
Wzrost ucznia | 93-116 cm | 108-121 cm | 119-142 cm | 133-159 cm | 146-177 cm | 159-188 cm | 174-207 cm |
Potrzebujesz pomocy napisz na adres biuro@meblo-styl.com.pl
© Meblo-Styl 2012